VALENCIÀ (JQCV)

DESCRIPCIÓ GLOBAL DEL CURS
Aquest curs té com a objectiu principal l’assoliment, per part dels estudiants, del nivell d’usuari experimentat avançat de valencià, nivell que quedarà certificat amb la superació de la prova plantejada per la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià i l’obtenció del títol C2 en Valencià segons el Marc Comú Europeu de Referència (MCER).
L’obtenció d’aquest títol certifica l’assoliment, per part de l’estudiant, del màxim nivell d’ús i domini lingüístic, de manera que s’acredita que l’usuari por «expressar-se amb espontaneïtat, flexibilitat, complexitat, fluïdesa i correcció, i produir un discurs, oral o escrit, adequat al des-tinatari, a la finalitat comunicativa i al registre que exigeix la situació», tal i com reconeix la pròpia JQCV en el seu descriptor global de nivell.
CURS
El curs complet és de setembre a juny tot i que és possible l’incorporació en qualsevol menusalitat inclòs si és fà efectiva a la meitat del mes.
MATÍ
VESPRADA
CURS INTENSIU
DILLUNS 10:00-12:00
DIMECRES 11:00-13:00
(4 HORES SETMANALS)
CONVOCATÒRIA
JUNTA QUALIFICADORA
(B1) (C1)
-MATRICULACIÓ: DEL 23 DE MARÇ AL 9 D’ABRIL
-PART 1 – 9 DE JUNY
-PART 2 – 30 DE JUNY
(A2) (B2) (C2)
-MATRICULACIÓ DEL 1 AL 15 DE SETEMBRE
-PART 1 -27 D’OCTUBRE
-PART 2 -10 DE NOVEMBRE
CIEACOVA
MATRÍCULA 16 ABRIL AL 4 DE MAIG
(B1) (C1)
PART 1 -8 DE JUNY
PART 2 -13 DE JUNY
(A2) (B2) (C2)
PART 1 -4 DE JUNY
PART 2 -11 DE JUNY
OBJECTIUS PER ÀREES
Comprensió oral:
La realització i assistència a aquest curs suposarà l’obtenció, per part de l’estudiant, de les des-treses orals necessàries per que puga comprendre sense dificultat qualsevol altre parlant de la llengua i qualsevol tipus de parla, siga quin siga el ritme, el registre i la intenció amb què s’arti-cule, tant si es tracta de converses cara a cara com vehiculades a través de mitjans de comunica-ció, i encara que es parle amb un accent o varietat lingüística diferent de la pròpia.
Comprensió oral:
Aquest curs també suposarà l’obtenció de les habilitats requerides per que l’estudiant demostre que és capaç de comprendre i interpretar qualsevol forma de llenguatge escrit, incloent-hi mate-rials de gran exigència acadèmica i cognitiva, textos literaris o no literaris, abstractes i estructu-ralment complexos o rics en expressions col·loquials, i apreciar distincions subtils d’estil.
Expressió i interacció orals:
A més a més, s’obtindran les destreses necessàries per que l’estudiant puga demostrar que sap expressar-se espontàniament, amb fluïdesa i precisió, amb una elocució pròpia dels registres més formals i distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes, i que sap adaptar el seu discurs al dels interlocutors.
Expressió i interacció escrites:
L’estudiant també serà capaç de demostrar que pot escriure textos complexos de manera clara i fluida, amb un estil apropiat i eficaç i una estructura lògica que ajude el destinatari a trobar-ne els punts importants. A més, ha de poder interactuar per escrit amb facilitat i habilitat i saber captar els matisos implícits de l’interlocutor i fer-hi al·lusions.
Estructures lingüístiques:
Per últim, al llarg del curs l’estudiant obtindrà els recursos necessaris per demostrar que té un domini exhaustiu, correcte i altament fiable de les estructures lingüístiques, sense manifestar cap tipus de limitació per a formular, amb un lèxic precís i ric, el seu pensament, tot eliminant l’ambigüitat i ajustant els recursos expressius al grau de formalitat i a les exigències específi-ques d’una sèrie molt extensa de gèneres discursius.
CONTINGUTS
Aquest curs versarà sobre aquells continguts que la JQCV marca com a elementals per a la su-peració de la prova, encara que creiem que, tot i que la finalitat del curs és la superació i l’obten-ció del títol de C2 en Valencià, l’objectiu principal d’aquest ha de ser l’aprenentatge i posada en valor de la nostra llengua i cultura.
Continguts temàtics i comunicatius:
L’estudiant assolirà, com a mínim, el coneixement dels següents apartats lexico-semàntics, de manera que al finalitzar aquest curs coneixerà el vocabulari relacionat amb cadascuna d’aques-tes àrees temàtiques, sabent-ne el seu significant i podent emprar-lo tant en àmbits parlats com escrits de forma adequada i correcta.
1. Relacions personals i socials |
|
2. Habitatge, llar i entorn |
|
3. El món del treball |
|
4. Alimentació i restauració |
|
5. Temps lliure, oci i turisme |
|
6. Mitjans de comunicació |
|
7. Salut i cures físiques i assistència social |
|
8. Entorn cultural i activitats artístiques |
|
9. Activitats comercials i transaccionals |
|
10. Educació i formació continuada |
|
11. Béns i serveis. Economia i industria |
|
12. Medi físic i sostenibilitat |
|
13. Política i societat |
|
14. Llengua i comunicació |
|
CONTINGUTS LINGÜISTICS
L’estudiant coneixerà i serà capaç de dominar cadascuna de les següents àrees lingüístiques, sent capaç d’usar-les de forma correcta, tant en un àmbit oral com un escrit.
- Fonètica, elocució i ortografia: l’estudiant tindrà coneixement dels criteris de l’elocució estàndard del valencià, a més de conèixer aquells casos que no segueixen la norma general; coneixerà els fenòmens que s’hi donen de fonètica sintàctica, a més de realitzar la pronun-cia correcta d’aquelles paraules que requereixen desplaçament accentual en l’elocució for-mal. Serà capaç d’entonar adequadament oracions per tal d’expressar matisos subtils de significat. D’altra banda, coneixerà el sistema vocàlic i consonàntic valencià, de manera que podrà pronunciar correctament. Es treballarà la pronuncia correcta de les síl·labes, dif-tongs, hiats i vocals en valencià; coneixerà els diversos fenòmens de vocalisme que hi ha en el valencià, a més de pronunciar, de forma correcta, l’obertura o tancament de les vocals. A més, l’estudiant coneixerà les normes ortogràfiques en relació a l’accentuació i la dièresi, a més de les excepcions d’aquestes normes. També es treballaran les normes relatives a l’a-postrofació i els casos de contracció i de contracció especial. Per últim, es treballaran as-pectes referents als convencionalismes ortogràfics, com l’ús de majúscules i minúscules, signes de puntuació, abreviacions i criteris d’us d’aquests convencionalismes.
- Morfosintaxi:
- Gènere i nombre del substantiu i l’adjectiu. Coneixement dels contrastos de gènere i nombre entre el valencià i el castellà. Coneixement i ús de la flexió nominal i adjectival.
- Coneixement i ús normatiu dels determinants i dels diversos tipus de determinant.
- Coneixement i ús normatiu dels pronoms forts i febles, i les funcions sin-tàcitques els corresponen, a més de les variacions d’ús segons el registre. Ús i fun-cions gramaticals dels pronoms relatius i interrogatius.
- Coneixement dels diversos tipus de quantificadors i ús normatiu.
- Coneixement de les diverses preposicions en valencià, i els seus usos particulars i excepcionals. Solucions als usos impropis de les preposicions i ús genuí de les preposicions en la fraseologia.
- Coneixement i ús normatiu dels diversos tipus d’adverbi i les seues par-ticularitats. Ús formal de certs adverbis i lexicalització en locucions adverbials.
- Conjuncions i altres connectors. Coneixement de les propietats i usos de les con-juncions i altres connectors i substitució de les interferències i calcs lingüístics. Ús normatiu de les conjuncions que presenten problemàtica.
- Coneixement i ús normatiu de la conjugació verbal.
- Lèxic i semàntica. L’estudiant assolirà el coneixement dels següents aspectes del lèxic i la semàntica del valencià:
- Creació lèxica: parasíntesi, neologismes, calcs i habilitació.
- Expressions idiomàtiques i col·loquials. Metàfores lexicalitzades.
- Precisió lèxica. Interferències lèxiques: barbarismes i préstecs.
- Relacions semàntiques.
- Paraules tabú, eufemismes i disfemismes.
- Formació del lèxic.
- Registres i varietats lingüístiques: històrica, geogràfica, social i funcional. Models de llengua.
- Semàntica pragmàtica: substitucions, pressuposicions, sobreentesos, interferències, ironia. Usos lèxics figurats: comparació, metàfora, metonímia, sinècdoque…